Tidigare tankar

Kyrkligt

Eftersom jag jobbar som volontär i Svenska Kyrkan så blir det en del böner och texter skrivna.

Jag kommer här dela med mej av mina texter efterhand som de skrivs.

Vem vet, kanske någon finner lite inspiration till eget skrivande.

—————————————————————————

Betraktelse till Passionsandakten den 7 april

”Men inte som jag vill, utan som du vill”. När Jesus stod där och bad i Getsemane så tror jag att det var en kamp, en kamp mellan det mänskliga och det gudomliga i honom. Han visste vad det var som låg framför honom, vad som var hans uppgift och det mänskliga ville inte. Anden vill, men kroppen är svag, som han sa till lärjungarna när de hade somnat, och det var nog inte ord enbart till lärjungarna.

Ibland är vi som barn i trotsåldern. Oavsett vad man säger till ett trotsigt barn så får man alltid samma svar, NEJ! JAG VILL INTE! Och det är ju helt normalt beteende för ett barn, men det är även ett normalt beteende för en människa oavsett ålder. För om vi måste göra något som vi inte vill så sätter vi hälarna i marken och vägrar.

Vilken av oss här inne skulle gå med på att bli piskad, hånad, korsfäst, även fast vi inte hade gjort något fel?

Jag kan ärligt säga att jag inte skulle klara av det, jag skulle fly. Och det är bara mänskligt. Men Jesus flydde inte. Han hade många tillfällen att fly. Och lärjungarna varnade honom flera gånger för att gå till Jerusalem, men han gick ändå dit för det var det han skulle göra.

Jesus fick utstå en hel del, inte bara fysisk smärta utan också psykisk. Tänk bara att leva med vetskapen om att två av dina närmaste vänner ska svika dej. En av dom kommer sälja dej för priset av en slav och den andra kommer förneka att han eller hon ens känner dej.

När vi ber i kyrkan så ber vi Vår Fader. Och fjärde frasen är: Låt din vilja ske på jorden så som i himmelen. Och om ni tänker på det så ber om samma sak som Jesus bad om i Getsemane, att Guds vilja ska se. Men visst är det svårt att be just den meningen om vi verkligen tänker efter. Och tänk vad svårt det måste ha varit för Jesus att be det. Han visste ju vad det var som låg framför honom, det vet inte vi.

Vi vill ju alla bestämma över våra egna liv och vad som ska hända i dom. Och att helt överlämna sej i Guds händer, det är jätte svårt. Som ett barn i trotsåldern som inte vill lyssna på mammas eller pappas råd så säger vi NEJ! JAG VILL INTE!

Men tänk om vi lyssnade på vad Gud hade att säga till oss. Tänk om vi verkligen bad Låt din vilja ske med eftertryck, då skulle fantastiska saker hända kunna hända. För då skulle vi göra Guds vilja hela tiden.

Men Gud vet hur svårt det är att överlämna sej helt för han var med Jesus när han gjorde det. Och jag tror att man måste vara som Jesus för att klara av att helt överlämna sej i någon annans händer. Visserligen var han Guds son, och det gör det nog lättare att höra Guds röst, men vi har alla Guds heliga Ande inom oss, och det gör att vi kan överlämna oss och höra Guds röst om vi vill.

Så även om vi inte är Jesus och aldrig kommer bli som honom, så gör det ingenting. Så länge vi försöker göra rätt, så länge vi försöker lyssna på rösten inombords så är vi en god bit på väg.

Mitt i natten i Getsemane så vann Anden över kroppen. Jesus lyssnade på rösten inom sej och fullföljde det som var Guds plan.

För allting börjar här inne, i var och en av oss. Om vi börjar tänka på att vi ska lyssna på Guds röst och hans vilja så kommer vi tillslut göra det med.

Allting börjar med en enda tanke!

Och tänk vilka fantastiska saker som skulle kunna hända om tanken går över i handling…

—————————————————————————

 Bön till Passionsandakt

Kristus, den fanns så många människor i din närhet som inte såg, som inte ville se, att du var på väg mot korset. Fastän du hade sagt det, hörde dom det inte, dom ville inte höra. Folket som hyllade dej, när du red in på åsnan, visste inte att du var på väg mot din egen avrättning. Men Maria med sin nardusbalsam förstod. Hon förstod att du inte skulle vandra på jorden mer.

Kristus, hjälp oss när ingen ser oss i vår nöd. När ingen annan förstår att vi har det svårt kan du ändå förstå. Herre förbarma dig. Hjälp oss genom besvikelsen över att de närmaste vännerna inte vågade finnas i vår närhet, när det var mörker omkring oss. Kristus förbarma dig. Vi ber om förmåga att se och förstå hur andra har det. Gör oss medvetna om det skeende vi själva är delaktiga i. Ge oss kraft att vara nära när någon behöver oss. Herre förbarma dig.

Och Jesus, låt oss få vara nära dig. Samlas kring ditt nattvardsbord, stanna vid ditt kors, följa dig till din grav. Men låt oss också efter mörkret få uppleva ljus och glädje.

Tack gode Gud, för mötet med en människa som förstod vidden av vårt lidande den gången. En enda människas tydliga förståelse av det inre bråddjupet räckte. Tack gode Gud, för att kraften i ett sådant möte till och med kan få stenar att ropa Hosianna.

AMEN!

Bönen användes till Markus seriens vecka 1 & 2
Och den är utvecklad ur ”bönboken – Tradition och liv”, bön nummer 275

—————————————————————————

Bön på Palmsöndagen

Jesus,
idag rider du in i Jerusalem, din huvudstad, smord till konung, smord till din begravning. Folket viftar och jublar, barnen sjunger kröningssånger och dina lärjungar hoppas att du nu ska upprätta riket. Du ensam vet vart vägen egentligen går.
Herre, hjälp oss att följa dig över mantlar och palmer, i fattigdom och överflöd, genom politisk och mänsklig förvirring.

Gud, vår värld är i kaos. Idag avslutar vi vår fasteinsamling, gör så att pengarna kommer till nytta. Det finns mycket som vi vill ändra på i vår värld, se till så att alla människor har vatten, mat, mediciner, tak över huvudet… Ge världens politiker din syn så att de ser vart hjälp behövs nu! Och ge dom av din handlingskraft så att de verkligen tar tag i saker med en gång och inte bara sitter vi sina bord och förhandlar.

Välsigna de miljarder som G20 länderna har kommit överens om att satsa för att stoppa finanskrisen. Välsigna insatserna och ansträngningarna som görs för att hjälpa alla människor som är drabbade.

Och Gud, hjälp de som har blivit drabbade här i Sverige och Tidaholm. Många går utan arbete och arbetslösheten spås stiga. Ge våra vänner hopp så att de klarar av vardagen, så att de behåller glädjen och tron på framtiden. Hjälp dem tänka i nya banor som leder till nya jobb.
Hjälp företagen att klara sej i genom krisen så att de kan börja anställa igen. Och se till att de som inte klarar av det utan behöver gå i konkurs finner nya uppgifter i livet.
För att hela världen så måste hjärtat vara med, det räcker inte bara med pengar och materialistiska saker.

Jesus, hjälp oss att följa dej och ditt exempel. Öppna våra hjärtan för vår medmänniska och vår planet, första steget tas i oss själva när vi öppnar oss för din väg och ditt ord.
Ge oss viljan att Gud att kämpa för kärleken till våra medmänniskor och till vår jord, och ge oss mod och ork att visa den varje dag, för Jesu Kristi skull.

AMEN

(Bönen är från början en bön ur ”bönboken – Tradition och liv” nummer 268, som jag har utvecklat)